Made in Hungary: láncmentes bicikli, elektromos kukásautó, ökoház

|

Aktív és pezsgő a magyar innováció világa. Sorozatunkban feltárjuk a különleges hazai kezdeményezéseket.

Megdöbbentő adatokat olvashatunk napról napra a klímaváltozásról. A párizsi egyezmény óta tudjuk, hogy még a másfél fokos felmelegedés is alapvető változásokat fog jelenteni. Úgy tűnik, a politikusok mégsem veszik elég komolyan a kérdést. Az Egyesült Államok nem akar lemondani a szén- és olajalapú gazdaságról, és Európa politikájában is csak távoli jövőkép a versenyképes karbonszegény gazdaság. A Trump-kormányzat első környezetkárosító intézkedései után számos szilícium-völgyi cég állt elő zöld intézkedésekkel, és egyre több hazai startup is zászlajára tűzi a fenntarthatóságot.

Láncok nélkül

A bicikli mindig is az egyik legkörnyezetbarátabb közlekedési eszköznek számított, de a lánchajtás gondot okozhatott. Harminc évvel ezelőtt született meg a zsinóros hajtás ötlete, ám az első piacképes változatra 2009-ig kellett várni, ekkor jött létre a Stringbike. Azóta számos kerékpártípussal előállt a cég, köztük nagyon könnyű városi kerékpárral, mozgássérültek számára használható plusz kerékkel, amellyel székük 15-20 kilométeres sebességre is képes, vagy a sebességváltó nélkül működő, egy kézzel is hajtható kerékpárral, amelyet például agyvérzésen átesett betegek használhatnak.

A zsinórhajtás legfontosabb előnyei közé tartozik, hogy a nagy sűrűségű polietilén zsinór nem szakad el, nem igényel karbantartást, és mivel nem kell olajozni, teljesen környezetbarát. Nem koszolja össze, és nem csípi be a ruhát, illetve e biciklik szállítása is jóval könnyebb, mint láncos társaiké (könnyen berakható az autó hátsó ülésére). Ugyanúgy lehet hajtani, mint klasszikus biciklit, de nem kattog, és nem keletkeznek benne rezgések. A rendszer átbillenti az alsó és a felső holtponton a biciklit, így azon a ponton lehet több energiát vinni a hajtásba, amelyiken a legtöbben a legerősebben tekernek.

A Stringbike 2009-ben alakult céggé. Kohlhéb Róbert, Kaboldy Attila és Vonhauser Olivér 1993-ban vetette fel az ötletet egy kerékpártúra közben, hogy mi történne, ha újragondolnák a láncmeghajtást. Ma öt-hat fővel folyik a fejlesztés, és a cégnek vannak partnerei Japánban, Ausztráliában, Koreában, Nagy-Britanniában, Ausztriában, Németországban, a skandináv országokban és Amerikában is.

Zöld üzem

A Debreceni Egyetemen Bartha István és diákjai 2008 környékén kísérleteztek ki egy olyan elektromos hajtásláncot, amelyet először versenyautókba raktak bele. Az ötlet olyan jól működött, hogy továbbfejlesztve a 2010-es évek elején elkészült a hazai fejlesztésű elektromos kukásautó. Budapesten, Miskolcon, Debrecenben és Baján próbálták ki, de az autó járt már lengyel és román teszteken is.

A próbautakon résztvevő munkások szerint a nyolcórás munka sokkal kevésbé fárasztó, mivel a jármű csendes. Környezetvédelmi szempontból is kiváló, mivel hiányzik a folyamatos megállás-elindulás okozta magas kipufogógáz-kibocsátás. Nem kopik benne váltó és motor, így sokkal fenntarthatóbbak az alkatrészek. Szemétszedés során a kukásautó 70 kilométert tud menni, míg országúton 110-et, de már készül az újabb, továbbfejlesztett verzió, amelynek hatótávja 100 kilométer városban és 140-150 országúton. Egy töltés 6,5-9,5 órára elég, a nagy hatékonyságú elektromos hajtás könnyedén felviszi az autót egy 15 százalékos emelkedőn is. A kukásautó felépítménye folyamatosan tömöríti a szemetet a 15-16 köbméteres tartályban.

Az Electromega kis csapata 2010-es megalakulásuk óta folyamatosan fejleszt. Köszegi Dániel vásárolta meg a Debreceni Egyetemtől az elektromos hajtás szabadalmát, de a mai kukásautó már teljesen új fejlesztés. Jelenleg partnereket keresnek, Szlovákiából, Spanyolországból, a skandináv országokból, Németországból, Ausztriából és az Egyesült Államokból érdeklődnek a termék iránt.

Ökoház

A Noah House projekt néhány éves találmány, Blaskovich Ákos feltaláló 2018-ban került fel vele a száz legérdekesebb magyar innováció listájára. A Noah házban a családok karbonlábnyom nélkül élhetnek, miközben a komfortérzetről sem kell lemondaniuk. A ház bárhol felépíthető, több energiát termel, mint használ, és elektromos autó töltésére is alkalmas.

Kiemelkedő hőszigeteléssel rendelkezik, hőtechnikai tényezői jóval meghaladják a 2021-es előírásokat. Nincs bekötve vízhálózatba sem, mivel esővíz tisztításával és fertőtlenítésével gondoskodik egy négy-öt fős család vízellátásáról. Az összegyűjtött víz membránszűrőn és csírátlanító UV-berendezésen folyik keresztül, majd a ház alatt tárolódik.

A ház a vécét - japán módra - a kézmosás szürke vizével öblíti, a szennyvizet szintén tisztítja, majd ebből öntözi a kertet. A sorozatgyártáshoz szükséges fejlesztés 2018 tavaszára fejeződött be, már rendelhető a Noah House első verziója. Ebben 137 négyzetméteres lakótér és 50 négyzetméteres terasz található, és hamarosan várható még két típus: a 100 négyzetméteres lakótér 40 négyzetméteres terasszal és a nagyobb, 160+60 négyzetméteres típus elkészülte is.

Blaskovich Ákos büszke rá, hogy több mint 40 évesen lett startupper, és számos ötlete és terve van még a Noah házakon kívül. A projektet 2011-ben találta ki, amikor a 80 liter alatt a Föld körül vitorlásexpedíción másodmagával 80 liter biodízel üzemanyaggal kerülte meg a Földet. A siker után családját költöztette egy hasonló házba, majd céget alapított a kereskedelmi értékesítéshez.

- robot, műhold itthonról
- 3D-nyomtató-labor, magyar társas
- bábozógép, gótikus 3D és okosóra
- legókészlet, SBrick, bérelhető posztok
- láncmentes bicikli, elektromos kukásautó, ökoház

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.helloworldonline.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.