Mennyire állunk készen a digitális oktatásra?

|

A távoktatás sikere szempontjából sok múlhat a háztartások eszközein és felkészültségén, melyről egy hazai közvélemény-kutató készített szemléletes felmérést.

A járványhelyzet súlyosbodása miatt 2020 után idén sem volt elkerülhető a távoktatás bevezetése, amivel eleinte az állami infrastruktúra is nehezen birkózott meg. Ennél is fontosabb kérdés azonban, hogy vajon mennyire állnak készen a magyar háztartások az átállásra, melynek megválaszolásában a Sonda Ipsos legfrissebb, 2019-es felmérése adhat támpontokat.

Az Ipsos 2008, 2011, 2013, majd 2016 után 2019-ben is elvégezte a 8-14 éves gyerekeket médiapiaci szempontból vizsgáló, KidComm névre keresztelt átfogó kutatását. A 2019. október 4. és 2019. november 14. között lebonyolított személyes kérdőíves kutatás első alkalommal terjedt ki a 15-17 éves korosztály tagjaira is.

A kutatás célcsoportját képező gyerekes háztartások gyakorlatilag mindegyike rendelkezik televízió-előfizetéssel (közel 100%-os arány). A gyerekes családokban az internethozzáférés minden formája dinamikus növekedést mutat az elmúlt évekre visszatekintve.

ÁBRA: Milyen internetkapcsolattal rendelkezik az Önök háztartása?

A főváros kiemelkedő penetrációs értékeivel (100%-os internetellátottság a gyermekes családokban) a kelet-magyarországi régió, valamint a kis települések háztartásai állíthatók szembe: ezen az országrészen, valamint településkategóriában egyaránt átlagosan 95%-os érték mérhető. 
A hagyományos mobiltelefonok erős visszaesése mellett az okostelefon penetráció 98%-ra emelkedett a 8-17 éves gyerekes háztartásokban, míg saját készüléket a kiskorúak 79%-a használ. Tízből kilenc család rendelkezik PC-vel vagy laptoppal, fele tablettel. Nagy növekedés mérhető az okosórák, a bluethoot hangszórók és a smart TV-k penetrációjában 2016-hoz viszonyítva.

ÁBRA: Az alábbi eszközök közül melyikkel rendelkezik az Önök háztartása?

Bár az internetelérés közelít a "közmű jelleghez", a saját digitális eszközök birtoklása nem azonos arányban jellemzi a teljes gyerekpopulációt: a családok anyagi helyzete erős hatással van a gyerekek saját eszközparkjára, a nehezebb sorsú családok harmada nem tud saját készülékeket biztosítani a 8-17 éves gyerekeknek.

ÁBRA: Ezekből a készülékekből van sajátod otthon? SZÜLŐ ISKOLAI VÉGZETTSÉGE és SZUBJEKTÍV ANYAGI HELYZET

A magyar gyerekek magabiztos digitális tudással rendelkeznek, és az általuk használt telefonfunkciók használatának gyakorisága (a hagyományos telefonfunkciók kivételével) tovább erősödött a korábbi mérésekhez képest.

ÁBRA: Az alábbi tevékenységek közül mire szoktad használni a mobiltelefont?

A legnépszerűbb alkalmazások használatát a gyerekek körében tesztelve jelentősen eltérő értékeket kaptunk életkor szerint. A 15-17 éves kamaszok 50-75%-os többségének eszközein megtalálható a Facebook, a Messenger, az Instagram, Viber és a Gmail. A legkisebbek alkalmazáshasználata ugyanakkor jelentősen elmarad ettől.

Audiovizuális tartalmak kínálatában az RTL Most, az HBO GO és a Netflix a legerősebb OTT szereplők a magyar gyerekek körében. A Médiaklikk ismertsége 10%-os országos szinten, míg Nyugat-Magyarországon, vagy a felsőfokú végzettségű szülők háztartásában ennél jelentősen magasabb (14 és 17%). A Médiaklikk közmédia portál használat egyelőre nem éri el az 1%-os értéket a 8-17 éves gyerekek körében még ezen, digitálisan nyitottabb családokon belül sem.

A kutatás módszeréről: a kutatás egy ún. CAPI (Computer-Assisted Personal Interviewing) volt, az otthonokban készült interjúk során első lépésben a szülőkkel beszélgettek az Ipsos munkatársai, majd a gyerekeket kérdezték meg egy kb. 30 perces interjú keretein belül. Az alapmintát a 8-14 éves gyerekek (N=500) és az egyik szülő (N=500) alkották. A kiegészítő minta 15-17 éves gyerekekből (N=300) és az egyik szülőből (N=300) állt. Az összesen 800 fős minta reprezentálja a hazai gyerekes háztartásokat régió, településtípus, valamint a háztartásban élő gyerek neme és kora szerint.

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.helloworldonline.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.